Wedstrijden

De teams van Switch spelen in de 3e klasse tot en met de 3e divisie. Alle teams spelen een jaarcompetitie, van half september tot en met half april. Eén competitieseizoen bestaat uit 18 tot 22 wedstrijden. De helft hiervan zijn thuiswedstrijden. De thuiswedstrijden worden op de donderdagavond gespeeld. Één of twee keer per competitieseizoen wordt er een Switch Saturday georganiseerd waarbij alle teams op zaterdag spelen.

We spelen en trainen in sporthal Nieuw Welgelegen aan de Grebbeberglaan 13 in Utrecht. Die hal heeft een bovenhal (op de 3e verdieping) met een groene vloer en één op de begane grond met een paarse vloer. Beide hallen hebben eigen kleedkamers. In principe spelen we de wedstrijden altijd in de groene hal. Er is geen kantine in Nieuw Welgelegen zelf, maar we maken gebruik van de kantine van voetbalvereniging de Zwaluwen, gelegen tegenover de sporthal.

Wedstrijdtenue

Alle leden van een vereniging zijn verplicht tijdens de wedstrijden hetzelfde tenue te dragen. De leden van Switch dragen een groen met zwart shirt, met opdruk van nummer, verenigingslogo en -naam in het wit. Libero’s dragen een rood met wit shirt.

Sinds het seizoen 2012-2013 zijn de shirts eigendom van de vereniging, wat betekent dat je het shirt bij vertrek in moet leveren bij een bestuurslid. De kosten voor de shirts zijn opgenomen in het jaarlijkse contributiebedrag.

Zaalwacht

Ieder seizoen wordt elk team een of twee keer ingedeeld als zaalwacht. De zaalwacht is verantwoordelijk voor het op- en afbouwen van de velden, het tellen van de wedstrijden en het fluiten van een aantal wedstrijden. Bij dit laatste wordt het zaalwachtteam geholpen door scheidsrechters van andere teams. De scheidsrechterscoördinator maakt elk seizoen een indeling van alle scheidsrechters. Traditioneel zorgt het zaalwachtteam ook dat er snoep in de zogenaamde ‘troggen’ terecht komt, om de thuisspelende teams een handje te helpen bij het winnen van hun wedstrijd.

Vooral bij drukke thuisavonden is het belangrijk dat de zaalwacht op tijd aan de slag gaat zodat de wedstrijden op tijd kunnen starten. Zo voorkomen we uitloop naar de volgende ronde. Als wedstrijden moeten worden afgebroken omdat deze te laat starten, kan dat vervelende gevolgen hebben. En iedereen is natuurlijk graag in de gelegenheid om na de wedstrijd een biertje te drinken in de kantine.

Scheidsrechters

Elke competitiespeler weet dat een scheidsrechter onmisbaar is. Bij Switch moet ieder team minimaal twee spelers hebben die wedstrijden mogen fluiten op eerste klasse niveau of lager. Daarvoor moet een opleiding gevolgd worden, die Switch zelf kan organiseren. In overleg met de kandidaten kijken we op welke manier je daarbij het beste begeleid kunt worden.

Van alle leden wordt verwacht dat ze de spelregels kennen. De Nevobo heeft hiervoor een spelregeltoets beschikbaar gesteld. Als je de spelregeltoets succesvol afrond, mag je ook wedstrijden in de derde en vierde klasse fluiten. Elk team is zelf verantwoordelijk dat er voldoende scheidsrechters zijn die de wedstrijden die toegewezen worden mogen fluiten.

Voor de spelers van dames 1 & 2 en heren 1 is het iets complexer: omdat hun wedstrijden gefloten worden door scheidsrechters van andere verenigingen (de zogenaamde regioscheidsrechters) moet Switch ook scheidsrechters leveren die bij andere verenigingen op dat niveau fluiten. Hiervoor is de opleiding iets uitgebreider en deze wordt door de Nevobo georganiseerd. Wil je meer informatie over regiescheidsrechter zijn en de opleiding hiervoor, neem dan contact op met de scheidsrechterscoördinator.