Wanneer je als team zaalwacht hebt, zorg er dan voor dat je minimaal een half uur voor de eerste wedstrijd aanwezig bent in de zaal. Switch heeft een paar jaar geleden er bewust voor gekozen om een half uur voor de eerste aanvangstijd van de wedstrijd de zaal te huren, zodat de velden ruim op tijd opgebouwd kunnen worden zodat er zonder problemen ingespeeld kan worden en de wedstrijd op tijd kan starten.

Maar wat moet de zaalwacht allemaal doen? Voor, tijdens en na de wedstrijden:

Een half uur voor aanvang van de eerste wedstrijden

  • Haal de sleutel van de ballenkast op bij de beheerder en haal hieruit de karren met trainingsballen. Zorg ervoor dat de teams, naast de teamballen, de beschikking hebben over de trainingsballen bij het inspelen.
  • Velden opbouwen, netten op de juiste hoogte hangen en dit laten controleren door de scheidsrechter. Let op met de antennes; de stok van de antenne zit aan de buitenzijde en de witte strook moet precies boven de zijlijn van het veld hangen.
  • De scheidsrechtersstoelen met nummer bij het juiste veld zetten.
  • Plaats bij ieder veld een telbord op een tafel met 1 of 2 stoelen erbij.
  • Zorg ervoor dat iedereen de envelop met formulieren kan vinden, leg deze op een tafeltje bij de ingang naar de zaal. In de envelop zitten de formulieren van de wedstrijden die deze avond gespeeld moeten gaan worden, de teams staan al bovenaan het formulier vermeld. In de envelop zit tevens nog een kleinere envelop met reserveformulieren, mocht er een formulier niet zijn.
  • Plaats bij iedere speelhelft één bank voor de coach en wisselspelers van de teams, maar let er wel op dat de banken niet voor de nooduitgangen mogen staan in verband met eisen van de brandweer. Dit is bij de deuren naar de gang van de kleedkamers, dus aan de niet-tribune zijde.
  • Kijk ook even naar de verplaatsbare baskets van het basketbal of deze niet op een onveilige plek naast het veld of in het veld staan. Deze kunnen en moeten in overleg met de zaalbeheerder verplaatst worden.
  • Als zaalwacht heb je ook de eer om de troggen te vullen. De troggen staan in de keuken van de kantine. Doe dit als laatste punt van de voorbereiding, de trog kan ook een kwartier na aanvang van de wedstrijd ook nog uitgedeeld worden, dat de wedstrijden op tijd starten is veel belangrijker. Hoe meer papiertjes en schillen de trog bevat, hoe meer zooi er na de wedstrijd in de zaal achter blijft, dit moet ook door de zaalwacht worden opgeruimd. Blijft er te veel zooi achter in de zaal, dan kan de gemeente Utrecht schoonmaakkosten in rekening brengen, want de gemeente houdt van de regel: “schoon erin, schoon eruit”.

Tijdens de avond

  • Voor elke wedstrijd zit in de envelop een voor ingevuld formulier. Stel deze beschikbaar aan de teams.
  • Zorg bij iedere wedstrijd voor tenminste één teller. De teller houdt de stand bij op het telbord en op het formulier. Ook ondertekent de teller na de wedstrijd het wedstrijdformulier.
  • Zorg ervoor dat, na het ondertekenen van het wedstrijdformulier door alle partijen, het witte origineel in de envelop komt.
  • Hang het net op de juiste hoogte wanneer er een damesteam moet spelen op een veld waar eerst een herenteam heeft gespeeld en vice versa.
  • HOUD DE AANVANGSTIJDEN VAN DE WEDSTRIJDEN GOED IN DE GATEN. Tussen de wedstrijden van klasse 2 en lager mag maximaal 10 minuten zitten van de NeVoBo. Wanneer hier meer tijd tussen zit kan de NeVoBo boetes uitdelen. Maar het kan nog erger; mocht die wedstrijd die avond niet in het geheel gespeeld kunnen worden in verband met de tijd, dan wordt de wedstrijd niet op een later tijdstip afgemaakt en zal Switch de wedstrijd altijd verliezen. Zit er maximaal 10 minuten tussen de wedstrijden en kan er in verband met de tijd een wedstrijd niet afgemaakt worden, dan zal op een ander tijdstip de wedstrijd afgemaakt moeten worden.
  • Voor de wedstrijden van de eerste klasse en hoger geldt in plaats van 10 minuten 30 minuten. Dit is in verband met de verplichte inspeeltijd van 30 minuten vanaf 1e klasse niveau.
  • Als een regioscheidsrechter niet komt opdagen, moet dit op het formulier vermeld worden met SNO (Scheidsrechter niet opgekomen). Probeer dan een scheidsrechter te vinden met dezelfde code, of maximaal één code lager als de scheidsrechter die niet is opgekomen. (In het Smoelenboek van Switch staan scheidsrechters met hun code aangegeven. Daarnaast zitten er vaak op de tribune ‘gepensioneerde’ scheidsrechters die ook nog steeds hun wedstrijden willen fluiten) Teams zijn verplicht akkoord te gaan met een scheidsrechter van één code lager. In het schema hieronder staat de minimale aanwijscode van een scheidsrechter voor een wedstrijd van een bepaalde klasse.

Na de wedstrijden

  • Breek de velden weer af, leg alles weer zo in de materiaalwagen zoals je het aangetroffen hebt; palen aan de zijkanten van de wagen, de antennes bovenin. De netten worden opgehangen aan de haken aan de muur. Zet de scheidsrechtersstoelen, banken, tafels, telborden en stoelen weer op de plek.
  • Kijk de envelop na, zitten alle witte wedstrijdformulieren en de reserveformulieren weer in de envelop? Op de envelop staat bij wie de envelop ingeleverd moet worden, of wat er anders mee gedaan moet worden. De envelop moet worden ingeleverd bij de wedstrijdsecretaris (Linda uit D2). Als zij op een speelavond niet aanwezig is, dan moet de envelop thuis in de brievenbus worden gegooid (Bilitonkade 8, vlakbij ‘de Munt’).
  • De troggen moeten weer leeg naar de keuken van de kantine. Zorg ervoor dat alle snoeppapiertjes en mandarijnenschillen in de prullenbak komen. De gemeente Utrecht kan schoonmaakkosten in rekening brengen wanneer er veel rommel in de zaal achter blijft.